Berberana mikt op groot publiek - Perswijn
Reportages & Reizen

Berberana mikt op groot publiek

De Spaanse producent Berberana, van origine uit Rioja maar inmiddels ook buiten die streek actief (o.a. in La Mancha), ziet de zaken groot. Letterlijk en figuurlijk. Het bedrijf is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een speler van formaat, zowel binnen de Spaanse wijnbouw als op de Nederlandse markt waar het de nummer 1 is. Berberana is het voornaamste merk binnen de groep United Wineries.
De Spaanse producent Berberana, van origine uit Rioja maar inmiddels ook buiten die streek actief (o.a. in La Mancha), ziet de zaken groot. Letterlijk en figuurlijk. Het bedrijf is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een speler van formaat, zowel binnen de Spaanse wijnbouw als op de Nederlandse markt waar het de nummer 1 is. Berberana is het voornaamste merk binnen de groep United Wineries.

Berberana beschouwt zichzelf als ‘market driven’ en heeft zijn basiswijnen in de Dragon-serie onlangs een nieuwe uitmonstering gegeven. Ook werd een origineel loyaliteitsprogramma voor consumenten ontwikkeld. Om het vernieuwde ‘Berberanagevoel’ over te brengen en het bedrijf wat nader voor te stellen, organiseerde het een heuse Berberana Night. Locatie: restaurant Aan de Poel in Amstelveen. Een aantrekkelijke keuze, want een restaurant met een mooiere ligging is er in de hele regio niet te vinden. Bovendien geldt het in gastronomisch opzicht het als een van de rijzende sterren in het Amsterdamse. Onder de genodigden bevond zich ook de Spaanse ambassadeur in Nederland, Juan Prat y Coll. Dat zegt voldoende over de belangrijke positie van Berberana.

Borden en glazen
Hoewel chef Stefan van Sprang de gasten vertelde dat er sprake zou zijn van een speciaal gecreëerd menu, leerde bestudering van de reguliere menukaart dat dat eigenlijk helemaal niet het geval was. Het Berberanamenu was gewoon samengesteld uit gerechten van die reguliere menukaart. Dat was een beetje jammer, want hoewel er in Amstelveen verdienstelijk gekookt wordt, was de afstemming met de diverse wijnen niet altijd optimaal. Een gerecht met een wijnonvriendelijk zoet accent – helaas ook hier – maakt het een droge rode Rioja niet makkelijk. En dat is diplomatiek uitgedrukt. Met andere woorden, er was niet echt naar de wijnen toe gekookt. In Amstelveen had men wel een paar aardige optische trucjes bedacht om de wijnen wat meer cachet te verlenen door ze te serveren in steeds groter wordende glazen en uit onalledaags vormgegeven karaffen met een giraffehals. Een beetje show dus. Want of de wijnen echt meekunnen bij een keuken op het niveau van een ster is voor discussie vatbaar.

Toegankelijk zonder pretenties
Hoe de wijnen van Berberana smaken? In Aan de Poel was een vijftal te proeven. Als aperitief werd de geslaagde Cava Brut Seleccion Oro 2005 geschonken, geproduceerd door dochterbedrijf Marqués de Monistrol. (Curieus genoeg staat op de fiche technique voor deze wijn een pH-waarde van 5,85 vermeld. Dat zou betekenen dat hij zo plat als een dubbeltje had moeten zijn. Bedoeld is waarschijnlijk een hoeveelheid zuren van 5,85 gram per liter.) Vervolgens de rosado Pink Dragon 2009, een op techniek steunende Vino de la Tierra de Castilla. Als rode achtereenvolgens de Red Dragon 2008, eveneens een eenvoudige Vino de la Tierra de Castilla, en tweemaal Rioja in de vorm van Carta de Oro Crianza 2007 en Carta de Oro Reserva 2005, alle van 100 procent tempranillo. De vele gewonnen medailles ten spijt – of misschien wel juist daarom – zijn ze correct, maar niet veel meer dan dat. Het ontbreekt de wijnen aan de complexiteit van waarlijk grote Rioja´s. Dat kan ook moeilijk anders wanneer je bedenkt dat dit merkwijnen zijn die in grote volumes voor een groot publiek geproduceerd worden in een toegankelijke stijl en ook nog eens tegen concurrerende prijzen. Zeker wanneer Nederlands grootste supermarkt de standaard Dragons in het kader van de actie 2 halen 1 betalen voor omgerekend slechts € 2,495 per fles wenst te verkopen…

Kurken sparen
Berberana heeft zich innovatief betoond op het terrein van klantenbinding en stimulering van merkgetrouwheid door een opvallend spaarsysteem te lanceren. Het werkt in zekere zin als dat van Airmiles. Registratie van punten gebeurt on line op basis van een speciale code op de kurken. Het internationale aspect van de branding komt tot uiting in de naamgeving van enkele wijnen met het Engelse Dragon (draak). Ook al beroept men zich hiervoor op een plaatselijke legende, ik associeer een dergelijke naam eerder met een obscure Chinese wijn associeer dan met een Spaanse. Aaibaar is een draak ook al niet echt, al zullen marketingmensen dat wel heel anders zien en er een aangrijpend verhaal bij verzinnen. Maar toegegeven: you can’t argue with success. En dat kun je Berberana moeilijk ontzeggen. Berberanawijnen zijn te koop bij Albert Heijn.

René van Heusden

1 Reactie

Reageer op dit item

nl Nederlands