Ongefilterd: Democratische wijn - Perswijn
Nieuws

Ongefilterd: Democratische wijn

Op het moment van schrijven zitten we letterlijk midden in de Nationale Wijnweek. Eigenlijk zou natuurlijk elke week van het jaar die status moeten dragen, maar dat terzijde. Op zichzelf is die wijnweek een zeer fijn, om maar niet ze zeggen verheffend initiatief. Tijdens die wijnweek dient het Nederlandse volk bereikt te worden met de boodschap dat wijn toch vooral voor iedereen bedoeld is. En dus vooral niet ‘elitair’ of ‘moeilijk’ mag zijn, c.q. hoeft te zijn. Het kan weer niet ‘gewoon’ genoeg zijn. Fijn om als consument zo ongevraagd in de positie van halfgare randdebiel gemanoeuvreerd te worden.
Op het moment van schrijven zitten we letterlijk midden in de Nationale Wijnweek. Eigenlijk zou natuurlijk elke week van het jaar die status moeten dragen, maar dat terzijde. Op zichzelf is die wijnweek een zeer fijn, om maar niet ze zeggen verheffend initiatief. Tijdens die wijnweek dient het Nederlandse volk bereikt te worden met de boodschap dat wijn toch vooral voor iedereen bedoeld is. En dus vooral niet ‘elitair’ of ‘moeilijk’ mag zijn, c.q. hoeft te zijn. Het kan weer niet ‘gewoon’ genoeg zijn. Fijn om als consument zo ongevraagd in de positie van halfgare randdebiel gemanoeuvreerd te worden.
Maar, ieder nadeel hep se foordeel! Zo blijf je wel verstoken van al die ‘master classes’ die aan de lopende band aan die ‘elitaire’ medeburgers worden opgedrongen. Notabene bij het recente nummer van dat onvolprezen Prachtblad zat weer zo’n oproep tot het bijwonen van zo’n bijeenkomst tijdens Klassiek Europa. Ditmaal een initiatief van Vinos de Jerez. Sympathieke club, daar niet van, maar, lieve mensen, die ‘gecertificeerde educator’ – wiens/wier naam jullie niet eens noemen – is helemaal geen ‘Master’. Ooit wel eens een echte master tegengekomen die zich had laten certificeren?  Kan die onzin nu eindelijk eens een keer ophouden? Get real en noem zo’n leuke verkoopdemonstratie toch gewoon een educatieve proeverij.
Een beetje vreemd is dat tijdens datzelfde Europese evenement in Noordwijk ook de beste Chardonnay en Merlot onder 10 euro worden gekozen. Wat heeft dat nou met het vermeend klassieke Europa te maken? Drie keer niks.    
Maar terug naar het gebeuren van nu. De wijnpropaganda van dit moment heeft beangstigend veel weg van politieke propaganda. Versimpeling is dus aan de orde van de dag. En o, wat gaat het allemaal goed. Net zoals populistische politici het volk graag lekkers voor (bijna) niets beloven, zo gaat dat in wijnland ook. De goedkoop=goedcultus heeft ongekende hoogten bereikt. In de nieuwste editie van de Wijnalmanak – toegegeven, een geniaal commercieel concept en tegenwoordig door Harold ‘Hubrecht Junior’ Hamersma met veel verve, humor en gevoel voor lekker eten ingevuld –  staan maar liefst 850 wijnen aanbevolen als zijnde de beste onder 5 euro. Op de voorkant staat ‘De Beste Wijnen’ uiteraard in een groter lettertype dan ‘Onder 5 euro’, maar laten we elkaar in dit soort zaken geen mietje noemen. Tijdens de presentatie van de almanak waren enkele van de met een ster bekrooonde wijnen te proeven. Het neusje van de zalm dus. Daar werden, om het mild uit te drukken, niet echt blij van. Een elitair standpunt? Wat dan nog? Een zwakke wijn wordt niet ineens goed omdat hij maar 4,99 kost. Dat kán eenvoudig niet. Het zou daarom plezierig zijn wanneer we als wijndrinkers verstoken zouden kunnen blijven van a) dit soort industriële bijproducten die onder de noemer ‘wijn’ verkocht worden en b) van halve en hele onjuistheden die in het kader van officiële wijnpromotie tijdens de wijnweek op ons losgelaten worden.
Misschien dat wijnland een voorbeeld zou kunnen nemen aan de politiek.
Ook daar is geïdealiseerde voorstelling van zaken aan de orde van de dag, maar vroeg of laat wordt dat een keer doorzien. Demagogie is gelukkig niet hetzelfde als democratie. En kies voor nivellering of ondersteuning van talent? Laten we niet vergeten dat wijn kopen in hoge mate het stellen van een politieke daad is! Onbewust misschien, maar toch. Een daad met zowel economische, ecologische als sociale aspecten. Die allemaal iets met die prijs te maken hebben. En met productiekosten. Dus, calculerende medeburger, echt goede wijn behoeft geen krans, wel een reële prijs. Laat u dus niets wijs maken. En houdt u zich niet van de domme. U wilt hopelijk toch niet voor dom aangezien worden???

René van Heusden

Reageer op dit item

nl Nederlands