Wijnconsumptie in Nederland in 2002: rosé steeds meer in de mode - Perswijn
Achtergrond & Interviews

Wijnconsumptie in Nederland in 2002: rosé steeds meer in de mode

door Ronald de GrootOp donderdag 20 februari presenteerde het Wijninformatiecentrum de cijfers over de wijnconsumptie in 2002. De cijfers werden verzameld door ACNielsen. Enkele opvallende getallen en cijfers.
Met zijn allen drinken we steeds meer wijn, nu 19 liter per persoon per jaar. Wat ons betreft nog veel te weinig (zelf trekken we het gemiddelde flink omhoog), maar toch een lichte vooruitgang. In hoeveelheid werd 4% meer verkocht dan in 2001, in omzet zelfs 9%. Het idee dat wijn duurder is geworden (of dat we duurdere wijnen kopen…) klopt dus toch. Deze stijging betreft niet de witte wijn. Die blijft stabiel in volume, en verliest dus wat aandeel. Rood wint 4%, rosé liefst 55%. Rosé is een echte zomerwijn, die piekt tussen mei en september. Opvallend is dat de stijging al begint in april. Maar ja, als het een beetje lekker weer wordt in april, dan pak je ook een lekker roséetje. Opvallend ook dat vooral jonge vrouwen graag rosé drinken. Breezers lijken in deze groep zelfs wat terrein te verliezen aan wijn. Een prima ontwikkeling, wat ons betreft.
Opvallend daarnaast is de verdere stijging van de consumptie van de wijnen uit de nieuwe wereld, Zuid-Afrika voorop. Met een plus van 18% (1,7% op de totale omzet in Nederland) wit Zuid-Afrika met een marktaandeel van 13,6% zijn tweede positie van vorig jaar na Frankrijk (gedaald naar 49%) te bestendigen. Ook de andere landen van de Nieuwe Wereld wisten licht te plussen. Alle oude wijnlanden (Frankrijk, Spanje, Italië) zagen hun markaandeel dalen. De Nieuwe Wereld neemt inmiddels 22,6 van de verkochte wijn in ons land voor zijn rekening. Op naar de 25%.
Bron: Productschap voor Wijn

Reageer op dit item

nl Nederlands